De 7 basmomenten

OBS! Vissa länkar kan vara omständliga att öppna med webbläsaren Chrome.

VIKTIGT! Innan ni börjar arbeta med Snilleblixtarna - läs detta

TÄNK PÅ – innan ni startar steg 1 UNDERSÖKA

Under hela arbetet med Snilleblixtarna har du som lärare/vuxen stora möjligheter att lära barnen vad de ska akta sig för och hur de ska skydda sig. På hemsidan finns ett antal bilder på detta som du ska sätta upp i klassrummet.

Viktiga grundläggande regler:

  • Inga fingrar i munnen – viktigt att eleverna förstår
  • Klipp av sladden till alla elapparater och förvara oåtkomligt innan deponi
  • Ta bort alla batterier, även knappcellsbatterier
  • Ta bort alla eventuella lampor
  • Välj bort apparater med miljöskadliga ämnen t.ex. datorskärmar, TV-apparater, mikrougnar, färgskrivare och gamla brandvarnare.
  • Välj bort apparater med eventuella varningsmärken
  • Demontera sakerna – slå inte sönder
  • Ta inte isär kretskort – knipsa inte bort eller ha sönder komponenter på kretskort – återanvänd dem istället hela när ni jobbar med ”SKAPA”
  • Tvätta händerna under arbetet vid behov och efter att ni undersökt färdigt!

Ha riktigt roligt med Snilleblixtarna!

Arbetsuppgifter – de 7 stegen

Det kan vara idé att visa och prata en del om verktyg innan man sätter igång Snilleblixtarbetet. För att kunna demontera en apparat behöver man troligen använda både skruvmejsel och tång….

Extra teman/projekt

Under Extra teman/projekt kan du hitta tipspromenader med olika svårighetsgrader,  bl.a. om verktyg och apparater, men också om uppfinningar, djur, varningsmärken mm. Där finns ytterligare förslag på uppgifter, som kan inkluderas i en mängd olika skolämnen. Använd förslagen rakt av eller ha dem som inspiration till uppgifter som du hittar på själv.

Snilleblixtbion

En bild kan säga mer än tusen ord – vad kan då inte en hel film säga!!?
Du som deltagit i introduktionsdagen har ev. redan sett filmen eller fått inloggning så du kan inspireras av barn och vuxna som med liv, lust och humor visar vad Snilleblixtarna handlar om.

Senast uppdaterad:

Sidansvarig

Alexander Olofsson